lördag 26 mars 2011

Autism

Autism kännetecknas av svårigheter med socialt samspel, kommunikation och inlevelse. Symtomen brukar visa sig innan tre års ålder och diagnosen är vanligare bland pojkar än flickor.

De flesta (70 procent) som har autism har också en utvecklingsstörning. Graden av utvecklingsstörning varierar. Om en autistisk person har normal begåvning brukar man kalla det för högfungerande autism. De personerna får oftast diagnosen Aspergers syndrom. Det är också vanligt med epilepsi, syn- och hörselskador, tics och sömnsvårigheter.

Personer med autism fastnar lätt i oväsentliga ritualer och rutiner och utvecklar ofta överdrivna specialintressen. De brukar ha svårt att uppfatta ett helt sammanhang, men kan vara bra på att uppfatta detaljer.


Symtom på autism

Personer med autism har svårigheter med socialt samspel, kommunikation och inlevelse. Föräldrar till autistiska barn känner oftast tidigt på sig att något är fel när de märker att det är svårt att få kontakt med barnet.
Socialt samspel
Personer med autism har svårt att kommunicera med kroppsspråk och gester och undviker ofta ögonkontakt.  Deras kroppsspråk kan vara enformigt och inte anpassat till den situation de befinner sig i. 
Många har svårt att dela med sig av känslor och intressen och svårt att förstå hur andra tänker och känner. Det leder till att barn med autism ofta har problem med att leka med jämnåriga och skaffa kamrater. Vuxna har svårt att skapa relationer och umgås med andra vuxna.

Kommunikation

Barn med autism brukar ha nedsatt kommunikationsförmåga och försenad talutveckling. En del talar inte alls och många av de som har ett fungerande tal brukar ändå ha svårt att prata med andra eftersom de har svårt att anpassa sig till den de pratar med.     
Även vuxna har svårigheter med kommunikation. De kan ha ett spontant och välutvecklat språk men ändå ha svårt att förstå och tolka det som sägs. Men många (40 procent) utvecklar aldrig något talat språk alls. Därför behöver personer med autism lära sig att kommunicera på andra sätt, till exempel med hjälp av bilder.

Udda och upprepande beteenden och intressen

Personer med autism kan fixera sig vid onödiga rutiner och ritualer eller överdrivna intressen. Hos barn kan det till exempel vara fixering vid föremål som är blänkande eller snurrande.
Många personer med autism har självstimulerande beteenden av olika slag. Allt från att de viftar med händerna framför ögonen till att de slår händerna i saker. Intressen och ritualer tar ibland upp så mycket tid att de blir ett hinder för inlärning och andra aktiviteter.

Leva med autism

Behovet av insatser för personer med autism varierar. Personer med högfungerande autism/Aspergers syndrom kan klara sig självständigt eller med mindre stöd, medan personer med utvecklingsstörning och autism behöver ett livslångt stöd som är individuellt utformat.
Barn med autism 
Barn med autism brukar ha problem med inlärning. De har svårt att fokusera sin uppmärksamhet och många är dessutom hyperaktiva. Barn med autism brukar också sakna förmågan att använda det de lärt sig i andra situationer och med andra personer än vid inlärningstillfället. 
Barn med autism går i regel i vanliga förskolegrupper men behöver ett individuellt anpassat innehåll och mycket stöd. De flesta går sedan i särskola för att få anpassad undervisning och en förutsägbar social miljö. Några av barnen med normal begåvning kan gå i vanlig grundskola om de får särskilt stöd.
Vuxna med autism
Behovet av struktur och förutsägbarhet försvinner inte för att personen blir vuxen. Vuxna brukar behöva anpassad daglig sysselsättning , olika sorters boendestöd och anpassade fritidsaktiviteter. Stöd från anhöriga och professionella är jätteviktigt.
Behandling
Föräldrar till autistiska barn brukar tidigt märka att något är fel eftersom det är svårt att få kontakt med barnet. Med dagens metoder kan man ställa diagnos från cirka två års ålder.
Det är viktigt att upptäcka autismen tidigt så att behandlingen kan påbörjas när barnet är så litet som möjligt. Behandlingen består av intensivträning enligt program som är framtagna för att hjälpa barn med autism att utvecklas.
Ett av huvudmålen för behandlingen är att hjälpa personen att utveckla en fungerande kommunikation. Behandlingsprogrammen förebygger även uppkomsten av de ritualmässiga beteendemönster som kan vara svåra att bryta senare i livet
Personliga berättelser om autism
www.sjalvhjalppavagen.se kan du läsa personliga berättelser om hur det är att leva med autism eller berätta din egen historia.   

Anhörig

Personer med autism behöver en strukturerad och noggrant planerad vardag. För att det ska vara möjligt behöver de mycket stöd av både anhöriga och professionella.
Utbildning av föräldrar och andra anhöriga är en viktig del av behandlingen av autism. Omgivningen behöver under lång tid, kanske hela livet, få utbildning och handledning för att kunna bemöta personen på rätt sätt.
Läs föräldrars berättelser om att ha barn med autism här.

Mer om autism

Attentions faktablad
I våra faktablad finns fördjupad information om Autism och NPF.

Webbplatser
Landstinget i Uppsala län/Autism
Stockholms läns landsting/Autismforum
Autism & Aspergerförbundet

Böcker
Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna, Gillberg Christoffer, 1999.
 

KÄLLA: http://www.attention-riks.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar